Coronavirus en onze dienstverlening

We willen de kans op besmetting zo klein mogelijk maken, voor u én onze medewerkers. Daarom nemen we een aantal maatregelen. Op deze pagina leest u veelgestelde vragen aan Rijswijk Wonen en onze antwoorden. Wij vullen het overzicht regelmatig aan met nieuwe vragen en antwoorden.

Is het kantoor van Rijswijk Wonen geopend?

U bent welkom op afspraak, maar alleen als u geen griep- of verkoudheidsklachten heeft. Maak alleen een afspraak als het gesprek echt niet via telefoon of per e-mail kan. We kunnen nu niet zeggen wanneer ons kantoor weer opengaat zoals voor de coronaregels. Wij volgen de adviezen van het RIVM op. Hier vindt u onze contactgegevens.

Ik wil graag een medewerker spreken. Kan dat?

Dat kan zeker! Bel of e-mail ons gerust via (070) 33 64 200 of info@rijswijkwonen.nl
U bereikt ons op maandag tot en met donderdag van 08.15 tot 16.15 uur en op vrijdag van 08.15 tot 12.00 uur.

De wachttijden kunnen wel iets langer zijn dan u van ons gewend bent
We hebben namelijk minder mensen dan normaal. Daarom kunnen we helaas ook niet beloven dat u binnen twee werkdagen reactie heeft op uw e-mail. We gaan wel zo snel mogelijk voor u aan de slag!

Kan ik bij jullie op kantoor de huur komen betalen?

Helaas kunt u niet op kantoor de huur betalen. Ons kantoor is alleen op afspraak open, en alleen voor zaken die we niet op een andere manier kunnen regelen. Neemt u in dit geval contact op met uw bank, zodat u het digitaal kunt overmaken.

Ik wil een reparatie melden. Kan dat?

Ja, dat kan.

U vraagt een reparatie aan via onze website, of u belt naar (070) 33 64 200
Reparaties gaan meestal gewoon door. De vakman die u bezoekt houdt zich tijdens het bezoek aan de richtlijnen van het RIVM, en heeft zelf geen griep- of verkoudheidsklachten. U hoeft zich daar dus geen zorgen om te maken. Wij werken gewoon door aan het verbeteren van uw woning.

Voor reparaties met spoed belt u (070) 33 64 200
Heeft uw reparatie spoed? Dan kunt u natuurlijk ook 's avonds en in het weekend bellen!

Laat het weten als u zelf last heeft van griep- of verkoudheidsklachten
Heeft u zelf griep- of verkoudheidsklachten? Geef dit vooraf aan ons door. We stellen de reparatie uit, zodat het virus zich minder goed kan verspreiden.

Gaan de werkzaamheden van onderhoudsprojecten door?

Wel als het kan binnen de richtlijn van het RIVM. Moeten we bij u binnen zijn? Dan overleggen we dat altijd met u. We willen natuurlijk dat u er ook een goed gevoel bij heeft.

Hoe verkrijg ik een verhuurdersverklaring of huurspecificatie?

Neem contact op met ons Klant Contact Centrum via (070) 33 64 200 of via info@rijswijkwonen.nl. U ontvangt uw document per post of digitaal. Wat u het handigst vindt. U bereikt ons op maandag tot en met donderdag van 08.15 tot 16.15 uur en op vrijdag van 08.15 tot 12.00 uur.

Ik heb hulp nodig bij uploaden van documenten in Mijn Woonnet Haaglanden

Wij begrijpen dat het lastig kan zijn om documenten digitaal te maken. We helpen u hier dus graag bij! Neem telefonisch contact op met ons Klant Contact Centrum via (070) 33 64 200. Dan leggen we het u aan de telefoon uit. U bereikt ons op maandag tot en met donderdag van 08.15 tot 16.15 uur en op vrijdag van 08.15 tot 12.00 uur. Of kijk op de vraag- en antwoordpagina van Woonnet Haaglanden.

Ik heb extra portieksleutels nodig. Hoe kom ik hieraan?

Neem contact op met ons Klant Contact Centrum via (070) 33 64 200 of via info@rijswijkwonen.nl. Dan bespreken we wat we voor u kunnen betekenen. U bereikt ons op maandag tot en met donderdag van 08.15 tot 16.15 uur en op vrijdag van 08.15 tot 12.00 uur.

Gaat de groepsbezichtiging van een woning door?

Nee, we gaan voorlopig niet met een groep een woning bekijken. Totdat het RIVM de richtlijnen aanpast, is er dus maar één persoon tegelijk bij een bezichtiging. U haalt de sleutel bij ons op en gaat zelf de woning bekijken. Daarna levert u de de sleutel weer in. Als borg vragen we u om uw legitimatiebewijs achter te laten.

Gaat het tekenen van de huurovereenkomst door?

Ja, afspraken voor het ondertekenen van contracten gaan door. Heeft u gezondheidsklachten? Laat het ons van tevoren weten. We plannen de afspraak dan later in. Zo houden we elkaar veilig. Tijdens de afspraken nemen onze medewerkers de volgende maatregelen, en we vragen u hetzelfde te doen:

  • Ze houden 1,5 meter afstand
  • Ze schudden geen handen
  • Ze wassen hun handen voor en na de afspraak
  • Ze niezen en hoesten in hun elleboog
Ik heb de huur opgezegd. Gaan de inspecties door?

Normaal gesproken komt een medewerker twee keer bij u langs. Eén keer tijdens de voorinspectie, en één keer tijdens de eindinspectie. De inspecties werken nu anders dan normaal, omdat wij verspreiding van het coronavirus willen tegenhouden. Hieronder leest u wat dit voor u betekent.

De voorinspectie is nu via de telefoon
Onze medewerker komt nu niet bij u langs, maar belt u op. U bespreekt met onze medewerker alle belangrijke punten die u moet regelen, voor u de sleutel aan ons teruggeeft. Heeft u vragen voor ons? Stel ze gerust tijdens dit gesprek. Dan weet u waar u aan toe bent.

De eindinspectie gebeurt wel in de woning
Heeft u gezondheidsklachten? Geef dit van tevoren door. Dan stellen we de eindinspectie uit. Zo geven we het coronavirus geen kans. Onze medewerkers nemen tijdens de inspectie de volgende maatregelen en wij vragen u om hetzelfde te doen:

  • Ze houden anderhalve meter afstand tot u
  • Ze schudden geen handen
  • Ze wassen hun handen voor en na de afspraak
  • Ze niezen en hoesten in hun elleboog
Ik heb een dringend betalingsprobleem. Wat nu?

Het kan gebeuren dat u ineens moeite heeft met betalen. Dat begrijpen we. Neem daarom vooral contact met ons op. Dan kunnen we samen een oplossing vinden. U bereikt ons op (070) 33 64 200, van maandag tot en met donderdag van 08.15 tot 16.15 uur en op vrijdag van 08.15 tot 12.00 uur. Of mail ons gerust: info@rijswijkwonen.nl.

Kan ik huurverlaging aanvragen?

Heeft u een laag inkomen en een hoge huur? Dan kunt u bij Rijswijk Wonen een huurverlaging aanvragen. Zo passen wij binnen het landelijke Sociaal Huurakkoord. Daarin hebben verhuurders afspraken gemaakt met de Woonbond om woningen beter betaalbaar te maken. Zo zorgen we dat al onze huurders fijn kunnen wonen. Lees hier meer over de mogelijkheden en regels.

Gaan (bewoners)bijeenkomsten door?

We kijken samen met bewoners of bijeenkomsten door kunnen gaan. Dat kan online, of in het echt. We volgen dan wel de richtlijnen van het RIVM. Zo houden we iedereen veilig.

Ik heb last van de buren. Wat nu?

Het is heel vervelend als u last heeft van de buren. We regelen dit zoveel mogelijk via telefoon of e-mail. Heeft u overlast? Of maakt u zich zorgen om uw buren of de omgeving? Geef dit dan online aan ons door. Wij zoeken dan samen met u naar een oplossing.

Ik denk dat er huiselijk geweld is bij de buren. Wat kan ik doen?

Deel uw zorg! Op www.ikvermoedhuiselijkgeweld.nl leest u meer over het herkennen van signalen en met wie u erover kunt praten. U kunt altijd bellen met Veilig Thuis: 0800-2000. Huiselijk geweld heeft enorme gevolgen. Daarom is het altijd goed om hierover advies te vragen.

Ik wil mensen in mijn omgeving graag helpen

Door de maatregelen tegen het coronavirus komen veel mensen thuis te zitten. Veel mensen hebben iets bedacht om elkaar toch te helpen.

Via Welzijn Rijswijk kunnen mensen elkaar steunen via de telefoon
Door de coronaregels hebben sommige mensen in Rijswijk helaas te weinig menselijk contact. Juist in een crisis kan het zo fijn zijn om een praatje te maken met een ander! Welzijn Rijswijk vindt het belangrijk dat iedereen zijn of haar hart kan luchten.

U kunt meedoen via de site van Welzijn Rijswijk of via het digitale prikbord
Ga naar www.welzijn-rijswijk.nl/incontact en vul het formulier in. Zo hoeft niemand zich alleen te voelen. Natuurlijk gebruikt Welzijn Rijswijk uw gegevens alleen om u te koppelen aan een andere inwoner.

Op de site van Welzijn Rijswijk vindt u meer manieren om te helpen
Op de website van Welzijn Rijswijk vindt u meer informatie over wat mensen bij u in de buurt organiseren. En hoe u hen bereikt.

Ik voel me eenzaam. Wat kan ik hier aan doen?

Er zitten nu veel mensen thuis. Elkaar bezoeken kan vaak niet meer. Dat kan heel eenzaam voelen. In Nederland zijn er al verschillende projecten tegen eenzaamheid. Zo weet u dat u er niet alleen voor staat.

De ANBO-telefoonlijn is er speciaal voor eenzame ouderen
Door het coronavirus krijgen ouderen in Nederland minder bezoek en aandacht van hun omgeving. De Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO) heeft daarom een speciale telefoonlijn geopend voor ouderen die zich eenzaam voelen. Het telefoonnummer is 0348-466666. U bereikt hen van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Ze bellen graag met u.

De Rode Kruis-hulplijn is er voor iedereen in quarantaine of thuisisolatie
Het Rode Kruis heeft een hulplijn voor mensen die in quarantaine of thuisisolatie zitten door het coronavirus. Kunt u wel wat hulp gebruiken? U bereikt de hulplijn van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur op 070-4455888. Ze staan voor u klaar.

Een tegen Eenzaamheid: bel de Luisterlijn
U kunt bij de Luisterlijn terecht voor een gesprek van mens tot mens

U bereikt de Luisterlijn 24 uur per dag
Het kan gaan over verdriet, verlies, zorgen of eenzaamheid. Of iets anders. De vrijwilligers van de Luisterlijn hebben tijd en aandacht voor uw verhaal. Ze luisteren, denken met u mee, staan even naast u. Anoniem.

U bereikt de Luisterlijn via telefoon, e-mail of chat
Telefoon: 0900 0767 (24 uur per dag)
Den Haag: 070 – 345 45 00 (24 uur per dag)
E-mail: ehulp@deluisterlijn.nl
Chatbox: van 10.00-22.00 uur via www.deluisterlijn.nl

De Zilverlijn is er speciaal voor ouderen
Veel ouderen hebben het extra zwaar door de coronaregels. Wij willen het graag een beetje beter maken.

De Zilverlijn is voor alle ouderen die graag een praatje maken aan de telefoon
Of het nu gaat om een gezellig praatje, een goed gesprek of een luisterend oor, iedereen is welkom. De onderwerpen van het gesprek bepalen deelnemer en vrijwilliger natuurlijk zelf.

Meedoen is gratis en zonder verplichtingen
Een telefoontje duurt ongeveer 20 minuten. Alle gesprekken zijn natuurlijk vertrouwelijk. U meldt zich aan via 088 344 2000, of online via https://www.ouderenfonds.nl/aanmeldenzilverlijn

Waar kan ik meer landelijke informatie vinden?

Waar kan ik meer landelijke informatie vinden?
Kijk voor maatregelen en de nieuwste informatie over het coronavirus:

Of bel het landelijk informatienummer 0800-1351

Laatste update: 20 december 2020